DEELNEMERS
Momenteel bestaat Jong Gewei uit een enthousiaste community van jonge mensen met een diverse achtergrond en context:
Adel Ben Abid, Aleks Nasipyan, Alexia Nutter, Ali Akkul, Alice De Waele, Arno Hoornaert, Axelle Verkempinck, Bashar Nejmaldeen, Brajan Bartikowski, Cecile Verwee, Danne De Bruin, Dara Oguntubi, Ebenezer Ankrah, Elisa De Block, Elyas Al Nasser, Gabriël Gjonlulaj, Gonzalo Nengo, Hanne Bockaert, Heba Rayes, Indrit Aliu, Isabelle Rey de Oliveira, Ivana Holubova, Jasper Kassel, Jente Dhose, Jolien Fonteyne, Julia Vanhoutteghem, Juliette Guimet, Kedist Coppejans, Kenan Rostom, Khalid Mehmood, Lâle Lootens, Lena Bulckaert, Levi Van Kerkhoven, Matheus Van Mol, Minas Zarifyan, Mingus Peeters, Mohamed Shahada, Nadya Kamil, Nagi Seddik, Odile Versele, Ömer Uçar, Samy Elzamly, Seba Al Rashed Abazed, Shushanik Gorginyan, Simon Voet, Tina Renders, Yaël Bobo en nog vele anderen.
TEAM
Jong Gewei bestaat dankzij het engagement van haar artistieke coaches & begeleiders.
Alican Ünal (°1988, Gent) is theatermaker en acteur.
Hij behaalde in 2019 zijn master drama regie aan het RITCS in Brussel met de voorstelling Hamamci. Ali was één van de Montignards 2021 waar hij de jeugdvoorstelling So You think You Can maakte. Hij speelde bij Camping Sunset in de trilogie Ten Oorlog (2021) en in de voorstelling Wij de Verdronkenen (2021) van muziektheatergezelschap Walpurgis. Als verhalenverteller
ging Ali in 2018 aan de slag bij Opera La Monnaie in het gemeenschapsproject Orfeo en Majnun en maakte hij bij Het Zuidelijk Toneel een familievoorstelling over macht en revolutie (2022). In menig huiskamer is hij ondertussen bekend als kapper Aziz uit de televisieserie Zonder Afspraak. Samen met makers Liselot Siddiki, Joeri Happel en Menco Kircz maakt hij eigen werk onder de naam Klub Kilim.
Bart Capelle (°1978, Hasselt) werkt als dramaturg, docent en mentor. Zijn liefde ligt bij werk dat de muren van het theater letterlijk of figuurlijk openbreekt. Hij is als dramaturg verbonden aan Antigone in Kortrijk en werkt regelmatig samen met oa. Christophe Meierhans, Karl Van Welden, Anna Rispoli en Peter Aers. Hij is praktijkdocent aan het RITCS en geeft les aan het zevende jaar Woord van de Kunsthumaniora Brussel. In het verleden was hij als dramaturg betrokken bij voorstellingen van o.a. Lucinda Ra, Marijs Boulogne & Manah Depauw, Action Malaise, Nieuwpoorttheater, Union Suspecte, Pol Heyvaert, National Theatre of Scotland (UK) en Makeshift Ensemble (IE). Recent werkte hij mee aan Zero for Conduct (Kloppend Hert & Fabuleus), Realtime (Dries Gijsels/Monty) en Moby Dick (Gorges Ocloo/Lod), MANNAHATTA (Renée Goethijn). Bart is sinds de oprichting een vaste begeleider van Jong Gewei.
Fatih Devos is 8 jaar met een 3 voor. Gentenaar, rapper, slammer, schrijver, socioloog, jeugdwerker, en nog wat andere hokjes waar hij – naar eigen zeggen – de afgelopen decennia in is beland door de tijd te proberen vullen en daarbij af en toe iets nuttigs te proberen doen. Hij maakte furore als rapper van het Gentse hiphopcollectief Rauw en Onbesproken en geeft als jeugdwerker oa. hiphopworkshops aan jongeren. Als sociaal-cultureel werker is hij aan de slag bij Voem, waar hij zijn schouders zet onder oa. Slam Aleikum en BTL Graffiti.
Georgina del Carmen Teunissen (°1980, Nicaragua) is danseres, choreografe, pedagoge en danscoach. Ze danste oa. mee in producties van Union Suspecte, Kloppend Hert, Jan Fabre, Kendell Geers, Arne Sierens en Wim Vandekeybus. Ze is betrokken bij verschillende creaties van Kloppend Hert, KunstZ, BRONKS, Het Paleis. Met Haider maakte ze Flor de Cana (2008), en …. Ze creëerde in 2016 Anxcity: only vampires are afraid of the (spot)light (BRONKS) en No man’s land (KunstZ). Georgina was in een recent verleden dansdocente bij WISPER en is momenteel aan de slag als docente bij het RITCS en aan verschillende kunsthumaniora’s.
Acteur en maker Haider Al Timimi (°1979, Bagdad) stroomde via de jongerenwerking van Union Suspecte door tot de vaste kern van het collectief. In 2013 richtte hij het gezelschap Kloppend Hert op. Hij is doceerde aan het 7de jaar Woord aan de Kunsthumaniora Brussel en is gastdocent aan het RITCS en Conservatorium Antwerpen. Hij gaf workshops aan jongeren met diverse achtergrond voor De Brakke Grond, KVS, Les Halles De Schaerbeek, BRONKS, TransfoCollect en Jong Gewei. Hij was als speler en danser betrokken in verschillende producties waaronder Stabat Mater (2002), Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen(2005), Legal/Illegal (2005), Singhet ende weset vro (2006), Broeders van Liefde (2007), Back to school (2010), Layla wa Majnun (2006), Cesena/Rosas (2011). Hij was als choreograaf betrokken bij Singhet ende weset vro (KVS, 2005), In welk fabriekske zijt gij gemaakt (KVS, 2005), Bvba Borderline (2009) en Brecht Revue (2009). Hij regisseerde de voorstellingen Utopeace (2006), Flor de cana (2010), Carnival of Guilt(2011), Ich Bin Wie Du (2012), Total Loss (2013), Bite the hand that feeds you (2014), Layla’s Fool (2015), Utopera (2017), Studio Shehrazade (2018), Zero for conduct (2019), Move on (ism. Stan, 2020) De Barbaren (2021), Kelly (2021). Haider Al-Timimi was tot 2019 één van de oprichters en drijvende krachten achter TransfoCollect waar hij tem. 2019 de rol op zich nam van artistiek facilitator en eindregisseur voor de verschillende creaties. Hij is één van de oprichters en bezielers van KloppendHert/JongGewei. Sinds 1 januari 2020 is hij artistiek leider van Antigone.
Renée Goethijn (°1987) volgde de makersopleiding aan het RITSC in Brussel. Haar artistiek werk bestaat uit een wisselwerking tussen collectieve praktijken en een individueel parcours. Ze maakt beeldende, absurde voorstellingen die zich op een kritische manier verhouden tot onze samenleving. Daarnaast richtte ze in 2014 samen met een aantal andere ex-RITSC’ers de Koekelbergse Alliantie van Knutselaars (K.A.K.) op, een horizontaal verbond van zestien theatermakers die op zoek gaan naar andere vormen van ontmoeting, organisatie en presentatie. Momenteel werkt ze met Companie Barbarie en Theater Stap aan de voorstelling Mise en Place die in december ’21 in première gaat in het Paleis in Antwerpen en in februari ’22 gaat haar nieuwe voorstelling MANNAHATTA in première in Vooruit Gent. Ze werkt daarnaast als docent en coach op het RITCS.
Suzanne Versele studeerde in juni 2023 af aan de afdeling Drama-Regie & Schrijven van het RITCS (2023). Als sociologe van vooropleiding is theater voor Suzanne het platform geworden om op een kritische manier te reflecteren op de samenleving. Samen met andere jonge makers uit verschillende disciplines probeert ze op een inhoudelijke maar ook absurde manier haar verhouding tot sociale thema’s te vertalen naar het podium. Ze is gebeten door het werk met grote groepen en kleine verhalen. Na een jarenlang engagement als deelnemer bij Jong Gewei, versterkt Suzanne sinds 2023 ons coachingteam.
Sofie Joye (°1987, Ieper) is artistiek onderzoeker met een achtergrond in de performatieve kunsten en een hart voor artistieke praktijken die buiten de lijntjes kleuren. Ze studeerde theaterwetenschappen (Ugent) en cultuurmanagement (Uantwerpen) en richtte samen met medestudenten het performancecollectief Veldhuis op waarin ze 4 jaar lang experimenteerde met verschillende vormen van collectieve creatie. Haar liefde ligt bij artistiek werk dat de blackbox openbreekt en nieuwe werkvormen onderzoekt. Ze werkte als projectmedewerker diversiteit en ondersteuning internationaal bij VTi en werkt sinds 2015 bij Kunstenpunt op de thema’s diversiteit, stedelijkheid, jonge makers en podiumkunsten. Daar ontwikkelde ze mee trajecten als oa. sCan&Do, Diepstedelijke Grond en is ze nauw betrokken bij het internationale onderzoeks- en ontwikkelingstraject RESHAPE. Vijf jaar lang deed ze ervaring op als (organisatie)dramaturge bij TransfoCollect en werkte ze als assistent-onderzoeker (RITCS) mee aan een Abécédaire over de artistiek pedagogische methode die aan de grondslag ligt van TransfoCollect en Jong Gewei. Sofie doet de artistieke coördinatie van Jong Gewei.
Lore Termont (°1994, Gent) studeerde af als pedagoge en sociaal werker. Ze heeft vooral ervaring in ondersteuning van jongvolwassenen die omwille van uiteenlopende redenen hun draai niet vinden in het systeem zoals het georganiseerd is. Ze probeert dingen die vast lijken te zitten terug in beweging te brengen door samen op zoek te gaan naar perspectief. Hoewel de focus voor haar vooral ligt op het welzijn van elke deelnemer op en naast de vloer, belandt ze nu en dan ook eens op de vloer, zoekt ze mee naar juiste vormen of woorden, of is ze plots interimkostumière achter de coulissen. Ze geniet ervan om iedereen tot zijn recht te zien komen, samen te zoeken naar een gedeelde strijd en om samen schoonheid te creëren. Als “mama” binnen de prachtige familie die Jong Gewei is neemt zij de sociale focus op zich.
Siebren Nachtergaele is opgeleid als theaterwetenschapper en cultuurpedagoog en is in verschillende hoedanigheden actief in het culturele veld: als onderzoeker, recensent, dramaturg en op zakelijk en beleidsmatig vlak. Hij krijgt energie van het bewegen in de tussen-ruimte, tussen het artistiek-inhoudelijke en organisatorische, en tussen kunst en de wereld. Hij houdt ervan om unieke samenwerkingen te vormen en te verkennen hoe we op andere manieren kunnen organiseren en creëren. Ook is hij gebeten door onderzoek naar de telkens veranderende relatie tussen kunst en samenleving. Sinds september 2023 neemt hij de zakelijke coördinatie op van Jong Gewei.
Famke Dhont is sinds 2016 als productieleider, tourplanner en projectcoördinator aan de slag bij verschillende artiesten en socio-culturele organisaties. Naast Jong Gewei werkte ze ook voor het dialogische kunstplatform Building Conversation, het feministische collectief buren en verschillende artiesten met een site specific praktijk. De mooiste uitdaging in theater en dans zit voor haar in de uitnodiging om onszelf telkens opnieuw vorm te geven in relatie tot onze omgeving. Hoe willen we (mens) zijn? Op welke manier kunnen we zorg dragen voor elkaar en voor de wereld? Welke toekomst willen we ons samen verbeelden? Sinds begin 2023 neemt zij het productionele huishouden van Jong Gewei voor haar rekening.